EEPROM.h

Knižnica pre Arduino EEPROM.h

Knižnica pre Arduino EEPROM.h sa využíva na čítanie a zápis dát do internej pamäte EEPROM. To je tá časť pamäte, ktorá si zachová uložené dáta aj po vypnutí napájania Arduina. Veľkosť tejto pamäte je daná mikrokontrolérom, napr. ATmega328 má 1024 bajtov, ATmega1280 a ATmega2560 má 4096 bajtov.

Obsah tejto pamäte môže modifikovať len bežiaci program v Arduine, nieje možné túto časť pamäte prepísať pri nahrávaní kódu do Arduina . Zápis do EEPROM trvá 3,3 ms a má stanovenú životnosť 100.000 cyklov pre zápis (mazanie), takže možno budete musieť dávať pozor na to, ako často budete do nej zapisovať. Číslovanie adresy pamäte začína ako obvykle od nuly.

EEPROM.write(adresa, hodnota)

Funkcia zapíše údaj do pamäte, kde:

  • adresa – miesto v pamäti, kde sa hodnota zapíše (číslovanie je od nuly)
  • hodnota – zapisovaný údaj v rozsahu 0 – 255 (1 bajt)
#include <EEPROM.h>

void setup() {
  for (int i = 0; i < 255; i++)
    EEPROM.write(i, i);   // zapíšeme na adresu "i" hodnotu "i"
}

void loop() {
}

EEPROM.read(adresa)

Funkcia načíta z adresy v pamäti hodnotu v rozsahu jedného bajtu (0 – 255). Pamäťové miesta, kde ešte neboli zapísané žiadne údaje, majú hodnotu 255.

#include <EEPROM.h>

int a = 0;
int value;

void setup() {
  Serial.begin(9600);
}

void loop() {
  value = EEPROM.read(a);   // z adresy "a" načíta hodnotu

  Serial.print(a);
  Serial.print("\t");
  Serial.print(value);
  Serial.println();

  a = a + 1;                // adresu "a" zvýšime o 1

  if (a == 512)             // adresu "a" zvyšujeme do 512, potom začíname od nuly
    a = 0;

  delay(500);
}

EEPROM.update(adresa, hodnota)

Funkcia zapíše údaj do pamäti iba vtedy, ak sa líši od tej, ktorá je už uložená na rovnakej adrese.

#include <EEPROM.h>

void setup() {
  for (int i = 0; i < 255; i++) {
    // zápis údajov je podobný ako EEPROM.write(i, i)
    EEPROM.update(i, i);
  }
  for (int i = 0; i < 255; i++) {
    EEPROM.update(3, 12);
    // zapíše hodnotu "12" na adresu 3 len prvý krát
    // a zvyšných 254 cyklov už nezapisuje nič, lebo hodnota "12" je na adrese 3 rovnaká
  }
}
void loop() {
}

EEPROM.put(adresa, data)

Funkcia zapisuje ľubovoľný dátový typ alebo objekt do pamäte EEPROM. Používa sa, keď potrebujeme zapísať viac ako jeden bajt, napr. hodnotu typu float alebo objekt struct. Táto funkcia využíva EEPROM.update()na vykonanie zápisu, takže neprepíše hodnotu v pamäti, pokiaľ sa nezmenila.

#include <EEPROM.h>

struct MyObject {
  float field1;
  byte field2;
  char name[10];
};

void setup() {
  Serial.begin(9600);  
  float f = 123.456f;        // premenná f typu float 
  int eeAddress = 0;         // počiatočná adresa v pamäti
  EEPROM.put(eeAddress, f);  // premennú float zapíšeme do pamäti 
  Serial.println("Zapísaná hodnota typu float");

  /** použitie objektu struct **/
  MyObject customVar = {     // dáta k uloženiu
    3.14f,                   
    65,
    "Hotovo!"
  };

  eeAddress += sizeof(float); // presunieme sa na adresu ďalšieho bajtu po float "f"
  EEPROM.put(eeAddress, customVar);
  Serial.print("Dáta typu struct zapísané!");  // v ďalšom príklade si tieto dáta načítame
}

void loop() {  
}

EEPROM.get(adresa, data)

Funkcia načíta ľubovoľný dátový typ alebo objekt z pamäte EEPROM. Teraz načítame údaje uložené predchádzajúcim príkladom.

#include <EEPROM.h>

struct MyObject{
  float field1;
  byte field2;
  char name[10];
};

void setup(){
  Serial.begin(9600);
  float f = 0.00f;       // premenná typu float
  int eeAddress = 0;     // počiatočná adresa v pamäti  
  Serial.print("Nacitana hodnota typu float z EEPROM: ");
  EEPROM.get(eeAddress, f );  // načítanie premennej typu float z EEPROM
  Serial.println( f, 3 );  

  /** použitie objektu struct **/
  eeAddress = sizeof(float);  // presunieme sa na adresu ďalšieho bajtu po float "f"
  MyObject customVar;         // premenná objektu struc
  EEPROM.get(eeAddress, customVar);  // načítanie dát z EEPROM do premennej
  Serial.println( "Dáta typu struct načítane z EEPROM: " );
  Serial.println( customVar.field1 );
  Serial.println( customVar.field2 );
  Serial.println( customVar.name );
}

void loop(){ 
}

EEPROM.length()

Táto funkcia nám vráti číslo unsigned int obsahujúce počet buniek v pamäti EEPROM. Ukážeme si ju na jednoduchom príklade vymazania celej pamäte EEPROM.

#include <EEPROM.h>

void setup() {
  
  /***
    Rôzne AVR procesory majú rôzne veľkú EEPROM:
    - Arduno Duemilanove: 512b EEPROM
    - Arduino Uno:        1kb EEPROM
    - Arduino Mega:       4kb EEPROM

    Namiesto pevného označovania veľkosti EEPROM pamäte 
    by ste mali používať preddefinovanú funkciu na zistenie jej veľkosti. 
    To umožní, aby bol váš kód prenosný pre všetky procesory AVR.
  ***/

  for (int i = 0 ; i < EEPROM.length() ; i++) {
    EEPROM.write(i, 0);
  }

}

void loop() {
  /** Prázdny loop. **/
}

EEPROM[adresa]

Tento operátor nám umožňuje používať identifikátor EEPROM ako pole. EEPROM bunky je možné čítať a písať priamo pomocou tejto metódy. Tento operátor vráti odkaz na bunku EEPROM.

unsigned char val;

//načítaj prvú EEPROM bunku
val = EEPROM[ 0 ];

//zapíš do prvej EEPROM bunky
EEPROM[ 0 ] = val;

//porovnaj obsah
if( val == EEPROM[ 0 ] ){
  //kód programu po splnení podmienky...
}

Tento text je preložený a upravený zo stránok arduino.cc pod licenciou Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0.

Výber na čítanie...

Prvý program: Arduino blikanie LED
Prvý program Arduino blikanie LED

V tomto článku ti ukážem praktickú ukážku, ako zapojiť a naprogramovať Arduino. Ide o také to programátorské “Hello World” s Arduinom. V našom prípade to je “Arduino blikanie LED”. Blikanie LED diódou možno bez ďalších súčiastok realizovať s akoukoľvek...

Čítať viac...

Arduino IDE - návod na inštaláciu
Arduino IDE – návod na inštaláciu

Úspech Arduina a jeho veľké rozšírenie nie je len vďaka zaujímavému hardvéru, ale predovšetkým jednoduchému vývojovému prostrediu (skrátene IDE, čo doslova znamená Integrated Development Environment). Arduino IDE je aplikácia, ktorá nám umožní jednoducho s doskou Arduino ...

Čítať viac...

Arduino Leonardo
Arduino Leonardo

Arduino Leonardo dizajnovo nadväzuje na Arduino Uno. Líši sa však použitým čipom a tým je ATmega32u4. Mikrokontrolér ATmega32u4 má vstavané USB rozhranie, takže pre komunikáciu s počítačom už nie je potrebné používať ďalšie špeciálne obvody. Leonardo sa k pripojenému počítaču môže javiť...

Čítať viac...

Obľúbené produkty...

Keyestudio 3 in 1 Beetlebot Robot Car

165.63 EUR

69.56 EUR

Vyhľadať články
Programovanie...
  • Adresové operátory

    Adresové operátory označované aj ako ukazovatele (anglicky pointer, česky ukazovateľ, slovensky s...

  • Špeciálne operátory

    Spomenieme ešte špeciálne operátory alebo špeciálne znaky, ktoré sa používajú pri programovaní a ...

  • Funkcie času

    Štandardne majú dosky Arduino štyri funkcie času. Jedná sa o funkcie delay (), delayMicroseconds ...

  • Zložené operátory

    Použitie zložených priraďovacích operátorov zjednodušuje a sprehľadňuje zdrojový kód, no použitie...

  • Goniometrické funkcie

    Goniometrické funkcie v matematike označuje termín používaný pre jednu zo šiestich funkcií veľkos...

Podpora webu
Na kávu už prispeli
Dátum Meno Suma
20.10.2024 Radovan Nosáľ 20€
02.10.2024 Milan Durkoš 10€
08.01.2024 Veres Dusan 10€
15.05.2023 Ivan Danis 10€
28.09.2022 Ivan Vrab 7€
14.05.2022 Nemcic Marian 10€
04.02.2022 Robert Bilko 5€
29.01.2022 Peter Buffa 5€
19.11.2021 Rastislav Rehak 5€
16.09.2021 Anton Strela 5€
13.09.2021 Juraj Jedlak 5€
02.09.2021 Michal Marek 7€
08.08.2021 František Uhrík 5€
21.07.2021 Juraj Hrdina 5€
25.03.2021 Jan Nemec 10€
16.03.2021 Igor Pavlov 5€
25.02.2021 Lukas Lacuch 5€
06.11.2020 Pavol Balint 5€
05.11.2020 Marek Horečný 5€
05.10.2020 Jan Kusnir 5€
27.04.2020 Jan Zuskin 15€
26.04.2020 Dušan Sojka 5€
24.02.2020 Juraj Lackanič 5€
22.01.2020 František Žilinec 10€
20.05.2018 Tomáš F. 2€
17.12.2018 Pavol P. 5€
QR Donate 10Eur