Veľkosť, ktorú zaberá dátový typ alebo premenná sa dá zistiť operátorom sizeof.
sizeof(x); // x je akýkoľvek typ premennej alebo poľa (napr. int, float, byte, array)
Operátor sizeof je vhodný pre prácu s poľami (napr. konštantné reťazce).
char myStr[] = "Tento text vypisujeme po jednom znaku"; int i; void setup(){ Serial.begin(9600); } void loop() { for (i = 0; i < sizeof(myStr) - 1; i++){ Serial.print(i, DEC); Serial.print(" = "); Serial.write(myStr[i]); Serial.println(); } delay(5000); }
Tento program vypisuje textový reťazec po jedenom znaku z reťazcového poľa myStr. Dĺžku reťazca zistíme zápisom sizeof(myStr) – 1. Mínus jedna je tam preto, lebo v cykle začíname od nuly, pretože indexovanie poľa myStr[i] je tiež od nuly.
PROGMEM je kľúčové slovo pri deklarácii premennej. Hovorí kompilátoru “daj túto informáciu do pamäte flash, namiesto do SRAM”. PROGMEM je súčasťou knižnice pgmspace.h, ktorá je k dispozícii len pre AVR architektúru. Takže najprv treba zahrnúť knižnicu v hornej časti programu použitím #include a potom zadefinovaním premennej:
#include <avr/pgmspace.h> const#include <avr/pgmspace.h> const dataType variableName[] PROGMEM = {data0, data1, data3...}; // dataType je akýkoľvek dátový typ okrem float // variableName je názov pre pole dát
Arduino prekladač prijíma všetky nižšie uvedené definície, ktoré sú si synonymom. Avšak pokusy ukázali, že v rôznych verziách IDE Arduino, môže PROGMEM pracovať na jednom mieste ale na inom nie.
const dataType variableName[] PROGMEM = {}; // správny zápis const PROGMEM dataType variableName[] = {}; // správny zápis const dataType PROGMEM variableName[] = {}; // špatný zápis
Pre väčší počet premenných rovnakého typu, môžeme zadefinovať pole (aj s konštantnou veľkosťou, prípadne ak ju nezadáme, kompilátor ju priradí automaticky):
const char denvTyzdni[7][9] PROGMEM = { // [7] počet dní [9] max. počet znakov (+1) {0x4e, 0x65, 0x64, 0x65, 0xbe, 0x61, 0x20, 0x20}, // Nedeľa (jednotlivé znaky zadané v hex) {"Pondelok"}, // Pondelok (zadané ako konštantný reťazec) {'U', 't', 'o', 'r', 'o', 'k', ' ', ' '}, // Utorok (zadané ako znaková konštanta) {0x53, 't', 'r', 0x65, 0x64, 0x61, 0x20, 0x20}, // Streda (kombinácia) {0x8A, 0x74, 0x76, 0x72, 0x74, 0x6f, 0x6b, 0x20}, // Štvrtok {0x50, 0x69, 0x61, 0x74, 0x6f, 0x6b, 0x20, 0x20}, // Piatok {0x53, 0x6f, 0x62, 0x6f, 0x74, 0x61, 0x20, 0x20} // Sobota }; // ...
Upozorňujem, že premenné musia byť definované buď ako globálne premenné alebo definované pomocou kľúčového slova static.
Používanie PROGMEM vyžaduje dvojfázový postup. Takto zadefinované hodnoty sa zapíšu do pamäte Flash spolu so skompilovaným programom a zostávajú na jednom mieste bez zmeny. Hodnotu už nieje možné meniť ani počas behu programu. Takže po zapísaní dát do pamäte Flash, potrebujeme teraz špeciálnu metódu (funkciu), ktorá je tiež definovaná v knižnici pgmspace.h, na čítanie dáta z pamäte Flash späť do pamäte SRAM, do nejakej svojej zadefinovanej premennej, kde už s načítanou hodnotou v našej premennej môžeme robiť niečo užitočné. Napríklad vypísať reťazec alebo chybovú hlášku na displej, pripadne sériový port.
// ... Serial.print(FPSTR(denvTyzdni[6])); // vypíše na port Sobota, [6] = Sobota (indexuje sa od 0 = Nedeľa)
Ďalší príklad s načítaním údajov z pamäte Flash:
#include <avr/pgmspace.h> // uložíme si nejaké celé čísla do Flash pamäti (zaberajú po dva bajty typu uint16_t čo je aj typ word) const PROGMEM uint16_t charSet[] = { 65000, 32796, 16843, 10, 11234}; // a aj nejaké znakové pole do premennej singMessage const char signMessage[] PROGMEM = {"Tento text je ulozeny vo Flash pamati"}; unsigned int displayInt; int k; // počítadlo adresy char myChar; void setup() { Serial.begin(9600); while (!Serial); // sem dáme kód, ktorý sa nám spustí len raz: // načítavanie celého čísla z premennej charSet do premennej displayInt (typ unsignet int je aj typ word) for (k = 0; k < 5; k++) { // do premennej displayInt si načítame z Flash pamäti celé číslo z premennej charSet, sú to dva bajty typu word displayInt = pgm_read_word_near(charSet + k); // a preto použijeme: pmg_read_word_near(adresa premennej charset) Serial.println(displayInt); // vypíšeme načítaný znak na sériový port } Serial.println(); // nový riadok // načítavanie znakov z premennej singMessage do premennej myChar (typ char = byte) int len = strlen_P(signMessage); // zistíme si počet znakov v premennej singMessage for (k = 0; k < len; k++) { myChar = pgm_read_byte_near(signMessage + k); // tu použijeme: pmg_read_byte_near(adresa singMessage) Serial.print(myChar); // a vypíšeme na sériový port } Serial.println(); } void loop() { // tu môže byť opakujúci sa kód programu }
Často je vhodné pri práci s veľkým množstvom textu, ako je napríklad projekt s LCD displejom, nastaviť pole reťazcov. Vzhľadom k tomu, že reťazce sú samotné polia, je to v skutočnosti príklad dvojrozmerného poľa. Kód nižšie ilustruje ako použiť pole reťazcov.
/* Ako uložiť a načítavať tabuľku reťazcov z Flash Informácie nájdete tu: https://www.nongnu.org/avr-libc/user-manual/pgmspace.html Nastavenie tabuľky reťazcov si vyžaduje dva kroky Ako prvé si zadefinujeme reťazce */ #include <avr/pgmspace.h> const char string_0[] PROGMEM = "Text 0"; // "Text 0" uložený prvý reťazec, zmeňte si ho na ľubovolný const char string_1[] PROGMEM = "Text 1"; const char string_2[] PROGMEM = "Text 2"; const char string_3[] PROGMEM = "Text 3"; const char string_4[] PROGMEM = "Text 4"; const char string_5[] PROGMEM = "Text 5"; // Ako druhé si nastavíme tabuľku, ktorá odkazuje na reťazce const char* const string_table[] PROGMEM = {string_0, string_1, string_2, string_3, string_4, string_5}; char buffer[30]; // uistite sa, že buffer je dosť veľký pre najdlhší reťazec void setup() { Serial.begin(9600); while(!Serial); Serial.println("OK"); } void loop() { /* Použitie tabuľky reťazcov si vyžaduje použitie špeciálnych funkcií pre načítavanie dát. Funkcia strcpy_P skopíruje reťazec z pamäte Flash do premennej "buffer" v pamäti RAM. Uistite sa, aby bola premenná "buffer" dostatočne veľká. */ for (int i = 0; i < 6; i++) { strcpy_P(buffer, (char*)pgm_read_word(&(string_table[i]))); // kopírovanie (do, odkiaľ(referencia na tabuľku)) Serial.println(buffer); delay( 500 ); } }
Spomeňme ešte funkciu F()macro. Ak použijete napr.
Serial.print("Tento text je ulozeny v RAM");
tak použitý reťazec je normálne uložený v pamäti RAM. Ak váš program používa veľa takýchto textov, môžete si ľahko zaplniť pamäť RAM. Ak máte voľný pamäťový priestor v pamäti Flash, môžete ľahko naznačiť prekladaču, že reťazec má byť uložený vo FLASH pamäti a to pomocou syntaxe:
Serial.print(F("Tento text je ulozeny vo Flash"));
Tento text je preložený a upravený zo stránok arduino.cc pod licenciou Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0.
Pri vytváraní projektov pre Arduino narazíme na problém, kedy chceme sledovať stav napr. teplotu, tlak, vlhkosť či akékoľvek iné hodnoty z miesta mimo našu domácu sieť. Riešenie môžeme nájsť u už hotových webových...
PROGRAMINO IDE je alternatívne pohodlné a ľahko použiteľné vývojové prostredie pre Arduino a kompatibilné dosky. Rôzne dostupné nástroje uľahčujú rýchlu realizáciu projektu. Obsahuje dva UART terminály, náhľad hardvéru, prispôsobiteľné zvýraznenie syntaxe, možnosť vyhľadávania...
Dióda je elektrotechnická súčiastka s dvoma elektródami, označovanými ako anóda a katóda, ktorá sa vyznačuje veľmi odlišným tvarom Volt-Ampérovej charakteristiky v závislosti na polarite priloženého napätia. Po pripojení anódy na kladnejšie napätie ako je na...