Programovanie Arduina

Programovací jazyk, v ktorom prebieha programovanie Arduina, sa volá Wiring. Lepšie povedané vychádza z jazyka Wiring, ale rozdiely sú minimálne. Podľa autorov ide o jazyk podobný C++, no v skutočnosti je to akýsi Metajazyk či vylepšená sada makier nad C++. Wiring pôvodne vznikol pre vývojový kit podobný Arduinu a vychádza z ďalšieho open source projektu, ktorý sa volá Processing. Môžete si všimnúť určitej podobnosti v logu Arduino a Processing.

Vývoj a návrh sledoval maximálnu jednoduchosť a zrozumiteľnosť pre programátora, ktorý s programovaním Arduina začína. Syntakticky možno použiť všetky návyky, čo máme z C jazykov. Všetky tie zložené zátvorky, bodkočiarky, definície funkcií a premenných, poznámky, bloky aj riadiace konštrukcie budú povedomé každému, kto kedy prešiel okolo C. Pritom nie je potrebné zaoberať sa všetkou tou „objektovou omáčkou“ – z objektovej syntaxe zostáva v podstate jediný operátor „.“ (bodka).

Ak budeme pre Arduino vytvárať knižnice (a to budeme v niektorom z ďalších dielov), zostúpime aj o úroveň nižšie k C++, ale zatiaľ si vystačíme s jazykom Wiring. Pri vytváraní knižníc predpokladám, že čitatelia už poznajú jazyk C a že teda nie je potreba popisovať dopodrobna základy jazyka. Ostatne to hlavné uvidíme napr. pri pohľade do „cheat sheetu“ a odlišnosti si vysvetlíme, keď na ne narazíme. Zatiaľ nám stačí vedieť, že môžeme písať „céčkové programy“.

 setup() a loop()

Program v C má vždy hlavnú funkciu nazvanú main (), ktorá je volaná pri spustení programu. U Arduina máme také funkcie dve a nazývajú sa setup() a loop(). Toto rozvrhnutie vychádza najčastejšie z kostry programov pre jedno-čipy, kde po RESETe prebehne nejaká inicializácia a potom sa dokola vykonáva v nekonečnej slučke nejaká akcia, až do vypnutia napájania. Skúsení návrhári používajú postupy, kedy sa ona “nekonečná slučka” nahrádza kombináciou obslužných rutín, vyvolaných na základe nejakej akcie (prerušenia) a uspávajú Arduino do stavu s nízkym odberom. U Arduina, ktoré slúži predovšetkým pre experimenty a zoznámenie sa s elektronikou, je všetko zjednodušené do vyššie uvedenej podoby. Možno si to predstaviť zhruba takto:

void setup() {
   // vykoná sa len raz pri spustení

  }

  void loop() {
   // vykonáva sa opakovane

  }
  

No pre úplných začínajúcich doporučujem začať s článkom „Arduino IDE – návod na inštaláciu“ a potom pokračovať článkom „Prvý program: Arduino blikanie LED“, kde sa všetko potrebné dozvieš ako zapojiť a naprogramovať Arduino. Taktiež si preštuduj i tu dole nasledovné referencie jazyka Wiring.

Tento text je preložený a upravený zo stránok arduino.cc pod licenciou Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0.

Arduino Cheat Sheet

Výber na čítanie...

Ako (ne)zničiť Arduino
Ako (ne)zničiť Arduino

Čo by si mal vedieť pri zapájaní Arduina a jeho pinov? Určite aspoň to, ako nezničiť Arduino. Nasledujúci súpis zverejňujem preto, aby si sa popísaným chybám mohol vyhnúť. Jedná sa skôr o elektronické...

Čítať viac...

PlatformIO IDE - návod na inštaláciu
PlatformIO IDE – návod na inštaláciu

V tomto článku prinášam jednu z ďalších možností pre Arduino programovanie a to vývojové prostredie PlatformIO IDE. V tomto vývojovom prostredí si ukážeme jednoduchý príklad „Blink“. Okrem programovania Arduina ho možno použiť aj pre ďalšie podobné...

Čítať viac...

ThingSpeak
ThingSpeak

Pri vytváraní projektov pre Arduino narazíme na problém, kedy chceme sledovať stav napr. teplotu, tlak, vlhkosť či akékoľvek iné hodnoty z miesta mimo našu domácu sieť. Riešenie môžeme nájsť u už hotových webových...

Čítať viac...

Obľúbené produkty...

Keyestudio W5100 Ethernet Shield

15.62 EUR

15.62 EUR

Vyhľadať články
Programovanie...
  • Globálne premenné

    Premenné aj funkcie majú svoj rozsah platnosti, čiže oblasť, v ktorej fungujú a v ktorej nie. Vid...

  • Funkcie času

    Štandardne majú dosky Arduino štyri funkcie času. Jedná sa o funkcie delay (), delayMicroseconds ...

  • Špeciálne operátory

    Spomenieme ešte špeciálne operátory alebo špeciálne znaky, ktoré sa používajú pri programovaní a ...

  • Konštanty

    Konštanty sú symboly reprezentujúce nemennú číselnú alebo inú hodnotu. Prekladač jazyka im prirad...

  • Matematické funkcie

    Teraz si ukážeme, aké ďalšie matematické funkcie a operácie podporuje Arduino okrem sčítavania, o...

Podpora webu
Na kávu už prispeli
Dátum Meno Suma
22.03.2025 Radoslav Kopera 5€
30.12.2024 Jozef Greš 5€
20.10.2024 Radovan Nosáľ 20€
02.10.2024 Milan Durkoš 10€
08.01.2024 Veres Dusan 10€
15.05.2023 Ivan Danis 10€
28.09.2022 Ivan Vrab 7€
14.05.2022 Nemcic Marian 10€
04.02.2022 Robert Bilko 5€
29.01.2022 Peter Buffa 5€
19.11.2021 Rastislav Rehak 5€
16.09.2021 Anton Strela 5€
13.09.2021 Juraj Jedlak 5€
02.09.2021 Michal Marek 7€
08.08.2021 František Uhrík 5€
21.07.2021 Juraj Hrdina 5€
25.03.2021 Jan Nemec 10€
16.03.2021 Igor Pavlov 5€
25.02.2021 Lukas Lacuch 5€
06.11.2020 Pavol Balint 5€
05.11.2020 Marek Horečný 5€
05.10.2020 Jan Kusnir 5€
27.04.2020 Jan Zuskin 15€
26.04.2020 Dušan Sojka 5€
24.02.2020 Juraj Lackanič 5€
22.01.2020 František Žilinec 10€
20.05.2018 Tomáš F. 2€
17.12.2018 Pavol P. 5€
QR Donate 10Eur